Sunday, November 7

Bahasa Melayu Tips.......

here are some tips for BM dat everybody’s been “luan” me….. I partially owe my thanks to jeremy Lim for the following tips……

there’s this high possibility of tukaran cakap ajuk kepada cakap pindah…..
but I think the ayat pasif kepada ayat aktif and the pishankan ayat is simple for eveyone else…. So brush up ur cakap ajuk and pindah……

for your novel, baca da nilai murni & pengajaran and also the evil characters…. Hahahaha….. (antagonist) okay ??? and ulusan might come out in the karangan thingy….

Then come to da stupid KOMSAS thing, if u had baca all the texts throughout the year, dun worry…… coz the first question is from the text, SECOND from wat u baca, or ur sinopsis dat u baca and the last one is COMMON SENSE…. So why worry woh ???? but wat I heard was, Puteri hang Li Po, jangan bunuh rama-rama, the chair [kerusi], Pantun 6 kerat, seloka pak pandir, jln raya kotaku, my own favourite…….peminangan PGL [puteri gunung ledang] and last but not least Sabor…… dun blame me kalau keluar…. So here I am to remind u… BACA EVERYTHING !!!!!

Karangan pepatah - Penerokaan hutan secara berleluasa telah memebawa banyak masalah.
Karangan berpendapat - Cara untuk menjayakan kempen kitar semula.
Karangan ucapan - kejayanan dan kemenangan yang telah dicapai oleh sekolah anda.
Karangan gambarkan - suasana pada hari kantin di sekolah.
Ulasan novel - Huraikan ciri-ciri istimewaan dalam novel yang telah anda baca dicadangkan kepada kawan anda untuk membacakannya.
Pecemaran air
Punca-punca kemerosotan disiplin & cara mengatasi dan peranan kounseling [it’s all in the f4 teks book]
Karaangan wawancara – Kegiatan ko-kurikulum
Isu-isu pertanian
Kritikan terhadap terhadap Novel drama atau filem
Institutusi Pengajian Tinggi Swasta [IPTS, I think] hehehehehehe……
Perpaduan kaum

I dunno dee lah……… just baca everything if u can lah……. hahaha…. okie ??? just wanna remind all of u dat although the isu of puteri hang li po is said to be a hot topic, pls read also jangan bunuh rama-rama…… these stuf may be late but, better late than never……. hahahha

I shall repeat this again.......
All stated above are only a ramalan…… I shall not be responsible if the above doesn’t come out in SPM…….. dun blame me if u all dun get straight 1A…….. but thank me when it really does come out…….. hehehehe……

VPA™ ® ALL RIGHTS TERPELIHARA….. Tiada bahagian daripada terbitan ini boleh diterbit semula, difotostat, di-cut, copy and pasted, ditulis semula, dicetak keluar, di-scan keluar dengan mata dan otak atau apa-apa jua cara cara untuk tujuan-tujuan hendak diberi kepada girlfren-girlfren ataupun boyfren-boyfren sekalian tanpa kebenaran daripada pemilik hak cipta terlebih dahulu…….. okay ??? tak okay pun kena okay…… aiyo dun so kek-sim lah…… give my blog a lil bit of publicity lah…..ask them come here and see for themselves…… Viva La 5Sc1… !!!!

Good Luck !!!!


No comments: